Rok 2022 byl pro Instagram smíšeným rokem, kdy platforma dosáhla nového milníku v počtu měsíčně aktivních uživatelů (2 miliardy), ale zároveň opakovaně kopírovala TikTok a zdálo se, že alespoň do jisté míry ztrácí vlastní identitu.
Šéf Instagramu nastiňuje klíčové oblasti, na které se aplikace zaměří v roce 2023
Největší výzvou pro IG se zdá být to, že už není jedinečnou aplikací. Všechny její nástroje a funkce jsou natolik odvozené, že už není kulturním lídrem, ne tak, jak tomu bylo kdysi, zatímco její trvání na zvýrazňování dalšího obsahu od uživatelů, které nesledujete, způsobilo, že se aplikace ještě více vzdálila svým kořenům a ocitla se v jakési prázdnotě mezi YouTube, TikTokem, Snapchatem a dokonce i Facebookem z dob minulých.
Což se opět při 2 miliardách uživatelů zdá být stále funkční a kopírování TikToku ze strany Instagramu přineslo přinejmenším jednu důležitou výhodu v tom, že zabránilo mnoha uživatelům IG přejít k jiné aplikaci. Ale zdá se, že Instagram je také na okraji křivky významnosti a že by mohl rychle upadnout v nemilost, pokud by udělal ještě nějaký výrazný přešlap.
Vzpomínáte si na paniku, když Kylie Jenner prohlásila, že s IG končí?
Nakonec však čísla hovoří jasně a v tuto chvíli zůstává Instagram pro většinu marketérů rozhodujícím faktorem, už jen kvůli své velikosti. A s ohledem na to je důležité pochopit, kam platforma směřuje a co bude s aplikací vlastněnou Metou dál.
Právě na to dnes poskytl určitý náhled šéf Instagramu Adam Mosseri, který zveřejnil stručný přehled tří klíčových priorit platformy pro rok 2023.
Podle Mosseriho jsou klíčovými prvky, na které se Instagram zaměřuje, tyto:
Inspirovat lidi ke kreativitě
Mosseri říká, že to je základ, na kterém se Instagram zrodil „s těmi úžasnými fotografickými filtry a bláznivými rámečky v dávných dobách“. Je docela jisté, že „bláznivé“ funkce, na které odkazuje, ve skutečnosti pocházejí ze Snapchatu – Instagram byl ale první velkou platformou, která zavedla různé filtry a překryvy obrázků, abyste si mohli příspěvky s obrázky přizpůsobit.
V tomto duchu lze očekávat, že Instagram přidá další nástroje pro vizuální přizpůsobení a úpravy, přičemž bych si troufl odhadnout, že se konkrétněji zaměří na tvorbu rozšířené reality a integraci 3D objektů a zážitků do aplikace.
Proč? Protože Meta ví, že bude potřebovat tvůrce, kteří jí pomohou vybudovat její vizi metaverza, a Instagram je její nejlepší cestou ke spojení s talenty nové úrovně – protože Facebook už nikdo cool nepoužívá a jeho ostatní aplikace neumožňují stejnou úroveň vizuální tvorby.
Instagram jako takový je pro Metu skutečně vstupní branou do další fáze a bude muset IG využít nejen k tomu, aby se právě teď spojila s novou generací umělců, ale také k tomu, aby je vedla k vícerozměrné tvorbě.
Sociální platforma, která dokáže nejlépe usnadnit zjednodušenou 3D tvorbu, a to ve všech jejích rozmanitých aplikacích, má šanci zvítězit v posunu AR/VR, a lze očekávat, že Instagram se bude snažit přidat další nástroje v tomto směru v průběhu příštího roku.
Pomozte lidem objevovat věci, které mají rádi
To je pro IG velká příležitost a zároveň velké riziko, protože k tomu potřebuje posunout chování uživatelů od toho, co znají a mají rádi (zobrazování nejnovějších příspěvků od lidí a profilů, které se rozhodli sledovat), k novému zážitku podobnému TikToku, který už není zaměřen na vlastní kurátorský sociální graf.
To na TikToku funguje, protože takto se aplikace etablovala od začátku, se zaměřením na zvýrazňování nejlepšího obsahu z celé aplikace na základě vašich zájmů, na rozdíl od toho, aby vás tlačila ke sledování uživatelů, které máte rádi, a držela vás omezené ve vašem přímo definovaném rozsahu.
TikTok nakonec s tímto přístupem uspěl, protože jeho algoritmus je tak dobrý, že vám zobrazuje více obsahu, který se vám líbí, což mu pak umožňuje zdvojnásobit tuto angažovanost rozšířením souboru obsahu, z něhož může vybírat. Na Instagramu chcete nejprve vidět nejnovější příspěvky od přátel a profilů, které jste si zvolili ke sledování, a i když se IG snaží uživatele od tohoto postupu odklonit, zatím to nebyl hladký přechod.
To také popírá potřebu algoritmu feedu. Původní zdůvodnění algoritmu spočívalo v tom, že na základě množství stránek a lidí, které sledujete, se vám každý den může zobrazit tolik příspěvků, že je musí algoritmus seřadit tak, aby vám zobrazil ty nejrelevantnější. Nyní však Instagram přidává do mixu další obsah.
Potřebujeme tedy ještě algoritmus, nebo už ne?
Každopádně můžete očekávat, že Instagram bude v této cestě pokračovat a mezi aktualizace ve vašem hlavním IG feedu se bude zasekávat více obsahu od lidí a stránek, které nesledujete.
Šéf Meta Mark Zuckerberg již v červenci poznamenal, že něco přes 15 % obsahu ve feedech Instagramu je dodáváno prostřednictvím jeho doporučovacího enginu s umělou inteligencí a že očekává, že do konce roku 2023 se tento podíl „více než zdvojnásobí“. To je i přes některé zádrhele na této cestě pravděpodobně stále v plánu.
Rozšíří se to i na Příběhy, kdy se vám budou zobrazovat Příběhy od lidí a stránek, o kterých si algoritmus IG myslí, že by se vám také mohly líbit? Pravděpodobně – i když zůstávám pesimistou, že to bude fungovat tak, jak Instagram doufá.
Jiskření spojení mezi lidmi
Poslední prvek souvisí s využíváním hlavního kanálu IG k objevování obsahu, kdy nyní více lidí sdílí a diskutuje o příspěvcích v DM a Stories, což je nový posun v sociální angažovanosti.
Dříve lidé sdíleli příspěvky veřejně, a to jednak jako prostředek k navázání kontaktu s ostatními, jednak jako prostředek ke sdílení více informací o svých osobních zájmech. Postupem času a v souvislosti s různými obavami souvisejícími s rozdělujícími diskuzemi a „kulturou zrušení“ si však stále více lidí dává pozor na to, co sdílí do svého hlavního kanálu, což se projevilo větším trendem směrem k soukromějšímu sdílení a zapojování se kolem obsahu v rámci menších, soukromých skupin.
Instagram se tomu snaží napomoci novými doplňky, jako jsou „Poznámky“, které uživatelům umožňují sdílet podněty ke konverzaci v bublině podobné Stories nad příchozími zprávami Direct.
Představa je taková, že to pomůže vyvolat nové konverzace a možnosti zapojení v aplikaci, což by, jak říká Mosseri, mohlo pomoci IG odlišit se od ostatních aplikací tím, že se bude budovat pro zapojení kolem obsahu, na rozdíl od zaměření se pouze na obsah samotný
Bude to fungovat? Tedy, možná. Meta opět několikrát poznamenala, že více lidí nyní sdílí ve Stories a DM než v hlavním kanálu, a pokud druhý výše uvedený krok bude fungovat tak, jak Instagram doufá, tedy že se chování uživatelů posune směrem k objevování, mohl by to být nový způsob, jak v aplikaci vyvolat více diskusí a zapojení kolem nejnovějších trendových klipů a příspěvků.
Celkově lze říci, že Instagram zůstane na stejné cestě, kterou se ubíral v posledních 12 měsících, přičemž klíčovým prvkem je posun směrem k využívání hlavního kanálu pro objevování obsahu.
Opět si nejsem jistý, zda to bude fungovat, ale pokud se Instagramu podaří správně nastavit algoritmus, mohla by to být cesta k maximalizaci zapojení tím, že se opře o trendy používání, a zároveň bude poskytovat jedinečný zážitek založený na sociálním grafu.
Což byla až donedávna vždy neotřesitelná výhoda Mety. V jiných aplikacích můžete najít lepší obsah, ale stejně se musíte každý den přihlásit na Facebook a IG, abyste viděli nejnovější příspěvky od svých nejbližších přátel a rodiny, z nichž přinejmenším někteří se nikdy nebudou obtěžovat stahovat nejnovější aplikace. Objevovací algoritmus TikToku však převrátil scénář tím, že se zaměřil na samotný obsah, čímž se výhoda Mety v podobě konexí rychle stala do značné míry zastaralou.
Proto Meta nyní dohání, a možná to dokáže, možná ne. Ale je vidět, o co se tímto přístupem snaží.
Co to tedy znamená pro značky a marketéry, kteří chtějí IG co nejlépe využít?
No, za prvé bych si všímal nejnovějších kreativních doplňků v aplikaci a hledal, jak můžete tyto nové poutavé, pozornost upoutávající aktualizace využít ke zlepšení prezentace svých příspěvků. Mějte však na paměti, že žádné skvělé efekty a úpravy nenahradí znalost vašeho publika a roli, kterou vaše produkty hrají v jeho životě.
Určete svou klíčovou hodnotu a bolestivé body, které vaše nabídka řeší, a pak je zdůrazněte pomocí kreativních, nativních technik.
Pokud jde o objevování, pochopení širších zájmů vašeho publika a hra na ně by mohla zajistit, že se váš obsah bude zobrazovat ve více kanálech uživatelů na základě dalších příspěvků, do kterých se zapojují, přičemž zvážení možností propojení s DM by také mohlo pomoci zlepšit vztahy se zákazníky v souladu s jejich další komunikací.
Instagram se skutečně snaží pracovat s trendy, což by mohlo pomoci řídit vaši strategii stejným směrem. Nebo přinejmenším budete pracovat v souladu s tím, co se Instagram snaží zdůraznit, což by mohlo pomoci zlepšit výkon vaší platformy.