Meta se snažila vyřadit politický obsah z Facebooku – a uživatelům se to nelíbilo

Meta se snažila vyřadit politický obsah z Facebooku – a uživatelům se to nelíbilo

V lednu 2021, v důsledku nepokojů v Kapitolu a po letech debat o dopadu politického obsahu na uživatele Facebooku, se generální ředitel společnosti Meta Mark Zuckerberg rozhodl, že už toho bylo dost.

Meta snažila vyřadit politický obsah z Facebooku - a uživatelům se to nelíbilo
Meta snažila vyřadit politický obsah z Facebooku – a uživatelům se to nelíbilo

Meta se snažila vyřadit politický obsah z Facebooku – a uživatelům se to nelíbilo

Jak Zuckerberg poznamenal 27. ledna v hovoru k výsledkům společnosti Facebook:

„Jednou z hlavních zpětných vazeb, které nyní slyšíme od naší komunity, je, že lidé nechtějí, aby politika a boje ovládaly jejich zážitek z našich služeb.“

Politický obsah se stal natolik rozdělujícím, že Zuckerberg nařídil svým inženýrským týmům, aby politický obsah fakticky zcela vyřadily z informačních kanálů, aby se zaměřily na věci, které lidi dělají šťastnějšími, s cílem vrátit růst používání Facebooku do správných kolejí.

A tým Facebooku to udělal. Možná jste si toho všimli, ale za posledních 12 měsíců se politický obsah ve feedech Facebooku výrazně snížil. Meta však nakonec zjistila, že angažovanost na Facebooku se v důsledku toho nezvýšila.

Ukázalo se, že spousta lidí má politické debaty ráda, i když se jim zdají rozdělující.

Tato zjištění byla odhalena v nových dokumentech, které získal deník The Wall Street Journal a které popisují, jak společnost Meta postupovala při vyřazování politického obsahu z kanálů Facebooku a jeho postupném přidávání zpět v reakci na změny v angažovanosti.

Jak poznamenává WSJ, degradování politického obsahu v aplikaci mělo ve skutečnosti různé negativní důsledky ve vztahu k podnikání společnosti Meta:

„Zobrazení obsahu od těch, které Facebook považuje za ‚vysoce kvalitní vydavatele zpráv‘, jako jsou Fox News a CNN, kleslo více než u materiálů od zdrojů, které uživatelé považují za méně důvěryhodné. Stížnosti uživatelů na dezinformace se vyšplhaly nahoru a charitativní dary prostřednictvím fundraisingového produktu společnosti prostřednictvím Facebooku v první polovině roku 2022 poklesly.“

Kromě toho se podle WSJ uživatelům Facebooku jednoduše nelíbilo.

Dlouhodobá kritika Facebooku v tomto ohledu spočívá v tom, že z politických debat v aplikaci těží, protože vyvolávají angažovanost, lidé častěji komentují a sdílejí příspěvky, na které tak či onak vášnivě reagují, což často znamená, že argumentační, kontroverzní záběry získávají větší ohlas než vyvážené zprávy a obsah.

To z ní dělá dokonalou živnou půdu pro extrémnější politické kandidáty, aby se prosadili. Jak ukázal bývalý americký prezident Donald Trump, zaujímání tvrdých postojů ke kontroverzním otázkám vám jistě zajistí pozornost, přičemž zejména Trump využíval reklamy na Facebooku jako klíčovou zbraň k vyvolání strachu lidí a v ideálním případě i k získání jejich hlasů.

Příklad Trumpovy reklamy na Facebooku
Nevýhodou je, že takováto toxicita zároveň některé publikum od sebe odstrkuje, a jak Zuckerberg poznamenává, mnoho uživatelů Facebooku naznačilo, že už mají dost bojů v aplikaci založených na politice, přičemž jejich příbuzní a bývalí spolužáci využívají platformu k prosazování svých kontroverzních názorů, které se pak zobrazují mezi přáními k narozeninám, oznámeními o svatbě atd.

Meta však zjevně potřebuje udržovat rovnováhu – o což se snaží:

„Meta nyní odhaduje, že politika tvoří méně než 3 % celkového zobrazení obsahu v newsfeedu uživatelů, což je méně než 6 % v době kolem voleb 2020, vyplývá z dokumentů. Podle dokumentů a lidí obeznámených s tímto úsilím však Facebook namísto snižování počtu zhlédnutí prostřednictvím nevybíravého potlačování nebo tvrdého moderování změnil algoritmus doporučování citlivého obsahu v newsfeedu směrem k tomu, co uživatelé říkají, že si cení, a od toho, co je prostě nutí se angažovat.“

Tento poslední prvek je důležitý – Facebook změnil algoritmus feedu tak, aby lépe podporoval to, o čem uživatelé říkají, že si toho váží, na rozdíl od toho, co je nutí se zapojit.

To je klíčový rozdíl, který je téměř nemožné správně rozlišit. Meta by samozřejmě měla v tomto kontextu vlastní metriky pro „hodnotu“ a akce, které lidé provádějí a které hodnotu prokazují, na rozdíl od přímého zapojení.

Čas strávený čtením, kliknutí na odkaz, sdílení – to vše by mohlo více vypovídat o „hodnotě“ na rozdíl od emocionálního zapojení. Optimalizace pro maximální využití a zároveň řízení tohoto prvku je však obtížná rovnováha, kterou zatím žádná platforma nezvládla na 100 %.

Algoritmus TikToku je pravděpodobně nejblíže tomu, aby poskytoval nejlepší čistou zábavu na základě vašich zájmů. Ale i přesto byl TikTok občas využíván k propagaci politického obsahu a má své vlastní obavy, pokud jde o potlačování a propagaci některých příspěvků.

Podstatné však je, že algoritmus Facebooku se nyní snaží optimalizovat různé prvky a že pouhé vyvolání emocionální odezvy nemusí být tak účinné jako dříve. Bohužel neznáme alternativní opatření, která vám pomohou maximalizovat dosah a ohlas v aplikaci, ale stojí za to si všimnout posunu algoritmu News Feed v tomto ohledu a porovnat ho s vlastním úsilím v aplikaci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *