Vytvoření marketingové strategie pro sociální média v roce 2022
Doba čtení 13 minut
Chcete vyladit svou marketingovou strategii pro sociální média na rok 2022?
Dobře! Nyní je ideální čas ji uskutečnit.
V prostředí s větší konkurencí, obsahem a sítěmi než kdykoli předtím vám stručná strategie poskytne potřebné zaměření, abyste mohli říci „ne“ snahám, které neslouží vašim cílům.
Proto jsme sestavili komplexního průvodce vytvořením marketingového plánu sociálních médií od základu.
Ať už jste v sociálních sítích úplnými nováčky, nebo si chcete v roce 2022 překontrolovat své priority, tento průvodce vám je poskytne.
- Stanovte si cíle, které mají pro vaši firmu smysl
- Věnujte čas průzkumu svého cílového publika
- Stanovte si nejdůležitější metriky a klíčové ukazatele výkonnosti (KPI)
- Vytvářejte (a kurátorujte) poutavý obsah na sociálních sítích
- Zajistěte, aby vaše přítomnost na sociálních sítích byla co nejvíce aktuální
- Zhodnoťte, co funguje, co ne a jak se neustále zlepšovat.
- Zapojte do práce i další oddělení
1. Stanovte si cíle, které mají pro vaši firmu smysl
Začněme krátkou otázkou:
„Co vlastně od sociálních médií chcete?“.
Plánování strategie sociálních médií začíná u vašich cílů.
Podle průzkumu Sprout Social Index™ z roku 2021 jsou nejčastějšími cíli pro sociální sítě zvýšení povědomí o značce (58 %) a zvýšení zapojení komunity (41 %). Ať už chcete vybudovat větší počet sledujících nebo aktivnější komunitu, věnovat čas definování svých cílů na sociálních sítích je prvním krokem k jejich dosažení.
Ať tak či onak, vaše cíle určí vaši marketingovou strategii v sociálních médiích a to, kolik času a energie budete muset kampaním věnovat.
Vzorové cíle sociálních médií pro rok 2022 a další roky
Opravdu důležité je, abyste si stanovili realistické cíle v oblasti sociálních médií.
Mimochodem, důraz je kladen na slovo „realistické“. Doporučujeme řešit menší cíle, které vám umožní škálovat vaše úsilí na sociálních sítích způsobem, který je rozumný a dostupný.
Níže uvádíme několik vzorových cílů, které mohou sledovat firmy všech tvarů a velikostí.
Zvýšit povědomí o značce. To znamená zviditelnit vaše jméno. Chcete-li vytvořit autentické a trvalé povědomí o značce, vyhněte se výhradně zveřejňování reklamních sdělení. Místo toho se zaměřte na obsah, který zdůrazňuje především vaši osobnost a hodnoty.
Generovat potenciální zákazníky a prodeje. Ať už online, v obchodě nebo přímo prostřednictvím vašich profilů na sociálních sítích, stoupenci nenakupují náhodou. Jde vám například o upozorňování zákazníků na nové produkty a promo akce? Integrujete do svých profilů na sociálních sítích katalog produktů? Realizujete exkluzivní nabídky pro sledující?
Rozšiřujte publikum své značky. Přivést nové sledující znamená najít způsoby, jak svou značku představit lidem, kteří o vás dosud neslyšeli.
Růst publika také znamená objevovat konverzace kolem vašeho podnikání a odvětví, které jsou nejdůležitější. Prohledávání vašich sociálních kanálů je téměř nemožné bez sledování nebo naslouchání konkrétním klíčovým slovům, frázím nebo hashtagům. Mít přehled o těchto konverzacích vám pomůže mnohem rychleji rozšířit vaše hlavní publikum (a oslovit sousední publikum).
Zvyšte zapojení komunity. Údaje Indexu ukazují, že 46 % spotřebitelů si myslí, že značky, které zapojují své publikum, jsou na sociálních sítích nejlepší ve své třídě, takže se vyplatí prozkoumat nové způsoby, jak upoutat pozornost svých stávajících příznivců. To znamená experimentovat se sděleními a obsahem. Podporuje například vaše značka obsah generovaný uživateli a hashtagy?
I něco tak jednoduchého, jako je položení otázky, může zvýšit míru vaší angažovanosti. Vaši zákazníci mohou být vašimi nejlepšími roztleskávači, ale pouze pokud jim dáváte něco na práci.
Řiďte návštěvnost svých stránek. Je to dost jednoduché. Pokud se laserově zaměřujete na generování potenciálních zákazníků nebo návštěvnosti svých webových stránek, sociální média vám to mohou umožnit. Ať už prostřednictvím propagačních příspěvků nebo reklam na sociálních sítích, sledování konverzí a kliknutí na URL vám pomůže lépe určit návratnost investic do sociálních médií.
Jakákoli kombinace těchto cílů je spravedlivá a může vám pomoci lépe pochopit, kterým sítím se také věnovat. Pokud máte pochybnosti, udržujte svou marketingovou strategii v sociálních médiích jednoduchou a nekomplikujte ji příliš mnoha cíli, které by vás mohly rozptylovat. Vyberte si jeden nebo dva a kolem nich shromážděte svůj tým.
2. Věnujte čas průzkumu své cílové skupiny
Vytváření předpokladů je pro marketéry špatnou zprávou.
Pouze 55 % marketérů využívá data ze sociálních sítí k lepšímu pochopení své cílové skupiny, což je obrovská příležitost pro lídry i praktiky. Mnoho z toho, co potřebujete vědět o svém publiku, abyste mohli ovlivnit svou marketingovou strategii v sociálních médiích, je již k dispozici. Musíte jen vědět, kde hledat.
Se správným nástrojem mohou marketéři rychle prozkoumat své publikum. Není k tomu potřeba žádný formální průzkum trhu ani datové znalosti.
Nezapomeňte: různé platformy přitahují různé publikum.
Vezměte si například dnešní demografické údaje o sociálních médiích. Tato čísla přímo vypovídají o tom, které sítě by měla vaše značka oslovit a jaké typy obsahu publikovat. Zde je několik klíčových poznatků pro vaši marketingovou strategii pro sociální média v roce 2022:
Facebook a YouTube jsou hlavními místy pro reklamu, a to částečně díky své základně uživatelů s vysokým výdělkem.
Mezi nejoblíbenějšími sociálními sítěmi mezi mileniály a generací Z jsou Instagram a YouTube, což signalizuje sílu odvážného, poutavého obsahu, který vyzařuje osobitost.
Ženy výrazně převažují nad muži na Pinterestu, který se může pochlubit nejvyšší průměrnou hodnotou objednávky u nakupujících na sociálních sítích.
Uživatelská základna sítě LinkedIn je dobře vzdělaná, což z ní činí centrum pro hloubkový, oborově specifický obsah, který může být více výklenkový než ten, který vidíte na Facebooku nebo Twitteru.
Nerozšiřujte se příliš. Místo toho se zaměřte na sítě, kde je vaše hlavní publikum již aktivní.
Udělejte si domácí úkol ohledně svého stávajícího publika na sociálních sítích.
Ačkoli výše uvedené demografické údaje vám poskytnou přehled o jednotlivých kanálech, co vaši vlastní zákazníci? Než budete moci určit, jak vlastně vypadají vaši skuteční zákazníci na sociálních sítích, je třeba provést další analýzu.
Proto mnoho značek používá panel sociálních médií, který poskytuje přehled o tom, kdo vás sleduje a jak s vámi komunikuje na jednotlivých kanálech.
Analytický panel společnosti Sprout uvádí demografické údaje o vašem publiku v popředí zájmu. Upozorňuje také na to, které sociální sítě vykazují největší aktivitu, což vám pomůže zajistit, abyste svůj čas věnovali těm správným sítím.
Díky skupinovému přehledu Sprout si můžete vedle sebe zobrazit data z Facebooku, Twitteru, Instagramu, LinkedIn a Pinterestu v přizpůsobitelném formátu, který lze exportovat podle rozsahu dat a profilů.
Existuje spousta dalších zdrojů cenných údajů o publiku, které doplňují vaše poznatky o sociálních médiích. Patří mezi ně vaše analytika Google a e-mailová analytika, vaše CRM, vaše platforma zákaznických služeb nebo dokonce vaše nejprodávanější produkty.
Všechny výše uvedené údaje v konečném důsledku ovlivní vše od marketingových sdělení až po způsob, jakým budete přistupovat k zákaznickému servisu nebo obchodu na sociálních sítích.
3. Stanovte si nejdůležitější metriky a klíčové ukazatele výkonnosti (KPI).
Bez ohledu na vaše cíle nebo odvětví by se vaše strategie sociálních médií měla řídit daty.
To znamená zaměřit se na metriky sociálních médií, které jsou důležité. Spíše než na marnivé metriky se zaměřte na data, která přímo souvisejí s vašimi cíli.
O jakých metrikách mluvíme? Podívejte se na rozdělení níže:
Dosah. Dosah příspěvku je počet unikátních uživatelů, kteří viděli váš příspěvek. Kolik z vašeho obsahu se skutečně dostane do feedů uživatelů?
Kliknutí. Jedná se o počet kliknutí na váš obsah nebo účet. Sledování prokliků v jednotlivých kampaních je zásadní pro pochopení toho, co vyvolává zvědavost nebo podněcuje lidi k nákupu.
Angažovanost. Celkový počet interakcí v sociálních sítích vydělený počtem zobrazení. To vrhá světlo na to, jak dobře vás vnímá vaše publikum a jaká je jeho ochota k interakci.
Výkonnost hashtagů. Jaké byly vaše nejpoužívanější hashtagy? Které hashtagy byly nejvíce spojovány s vaší značkou? Když budete mít tyto odpovědi k dispozici, může vám to pomoci utvářet zaměření vašeho obsahu do budoucna.
Přehled trendů na Twitteru od společnosti Sprout ukazuje, které hashtagy jsou nejvíce spojovány s vaší značkou.
Organické a placené lajky: Kromě standardního počtu lajků se tyto interakce připisují placenému nebo organickému obsahu. Vzhledem k tomu, jak těžké je získat organické zapojení, se mnoho značek obrací k reklamám. Znalost těchto rozdílů vám může pomoci při rozpočtování výdajů na reklamu i času, který investujete do různých formátů.
Sentiment. Jedná se o měření toho, jak uživatelé reagují na váš obsah, značku nebo hashtag. Připadala zákazníkům vaše nedávná kampaň urážlivá? Jaký typ sentimentu si lidé spojují s hashtagem vaší kampaně? Vždy je lepší jít hlouběji a zjistit, jak lidé o vaší značce mluví nebo co si o ní myslí.
Efektivní marketingová strategie v sociálních médiích má kořeny v číslech. Přesto je třeba tato čísla zasadit do kontextu, který je v souladu s vašimi původními cíli.
4. Vytvářejte (a kurátorujte) poutavý obsah na sociálních sítích
Zde se nejedná o žádné překvapení. Vaše marketingová strategie v sociálních médiích závisí na vašem obsahu.
V tuto chvíli byste měli mít poměrně dobrou představu o tom, co publikovat na základě svých cílů, publika a identity značky. Pravděpodobně se cítíte jistí i v tom, které sítě pokrýt.
Ale co vaše obsahová strategie? Níže uvádíme několik nápadů a inspirací, které vám mohou pomoci.
Důležitost dodržování témat obsahu
Je pravděpodobné, že jste viděli příspěvek od určité značky, který prostě působí jako, no, jejich.
Skvělým příkladem je vtipný a nenucený tón, díky kterému si přítomnost na Twitteru Discord oblíbili jak běžní uživatelé, tak moderátoři.
Od grafiky až po Reels a další, mnoho značek spoléhá na stále stejné formáty obsahu a kreativní prvky. Tyto motivy vám mohou pomoci stát se konzistentnějšími a vynulovat obsahovou strategii, která dává smysl.
Můžete například cyklicky střídat memy, produktové fotografie a obsah generovaný uživateli a zároveň se držet definovaného barevného schématu. Pokud máte problém udržet krok se všemi těmito zdroji obsahu na sociálních sítích, zvažte nástroje pro správu sociálních médií, které vám pomohou uspořádat knihovnu médií a naplánovat příspěvky předem.
Příběhy a časově citlivé příspěvky
Příběhy nikam nezmizí. Obsah ve stylu Stories, který využívá FOMO (strach z promeškání) vašich sledujících, je interaktivní a nelze ho přehlédnout. Tento obsah, který se ve výchozím nastavení objevuje ve feedech vašich sledujících jako první, může pomoci účtu vaší značky „přeskočit frontu“ a zůstat v povědomí vašeho publika čerstvý.
Příspěvek v aplikaci Instagram Stories
Příběhy jsou obzvláště cenné pro to, abyste své sledující zavedli do zákulisí a dodali svému sociálnímu kanálu osobnější charakter. Zvažte například, jak můžete pomocí Stories informovat o nějaké události nebo vzít své sledující na cestu, aniž by museli opustit pohodlí „gramu“.
Krátká videa
Padesát čtyři procent marketérů tvrdí, že video je nejcennějším typem obsahu pro dosažení cílů na sociálních sítích, a to z dobrého důvodu. Video na sociálních sítích zažívá boom, zejména díky vzestupu služeb TikTok a Instagram Reels. Dlouhoformátová i krátkoformátová produkce nadále dominuje sociálnímu prostoru na všech platformách díky vysoké míře zapojení.
Příspěvky, které ukazují vaši lidskou stránku
Zvláště důležité je, že když (nakonec) vyjdeme z konference COVID-19, měl by být osobní i osobitý obsah základem vaší marketingové strategie na sociálních sítích. Nebojte se svým sledujícím připomenout, že za vašimi příspěvky stojí lidé.
Profesionální tip: proveďte analýzu konkurence, která pomůže vašemu obsahu vyniknout.
Než začnete vytvářet obsah, měli byste mít dobrou představu o tom, co dělá vaše konkurence.
Zatímco některé značky se mohou chtít podívat na nástroje pro analýzu konkurence od třetích stran, aby pronikly hlouběji do čísel svých konkurentů, z jednoduchého přehledu přítomnosti konkurentů na sociálních sítích se můžete dozvědět mnoho nového.
Nejjednodušší způsob, jak najít konkurenty, je vyhledávání v Googlu. Vyhledejte nejhodnotnější klíčová slova, fráze a oborové výrazy a zjistěte, kdo se vám zobrazuje.
Pak se podívejte, jak se jejich sociální kanály srovnávají s vaší vlastní propagační strategií. Cílem zde není napodobovat nebo krást nápady konkurence. Marketingové strategie dvou firem na sociálních sítích nemohou být (nebo by neměly být) stejné. Místo toho zjistěte, co u nich funguje a jaké závěry můžete vyvodit, abyste podle toho upravili své vlastní kampaně.
Jak vytvořit marketingovou strategii pro sociální média ?
Po identifikaci některých konkurentů v oboru můžete použít nástroje pro analýzu konkurence, například ty, které najdete v aplikaci Sprout, a rychle porovnat výkonnost konkurence s vaší vlastní.
Podívejte se, co zveřejňují na Facebooku. Porovnejte svou angažovanost na Twitteru s jejich. Zjistěte, jak označují svůj obsah na Instagramu. Optimalizujte svou vlastní strategii. Opakujte a opakujte.
Můžete také jít o krok dál pomocí pokročilého naslouchání Sprout. Pomocí naslouchání na sociálních sítích můžete upozornit na nefiltrovanou zpětnou vazbu spotřebitelů týkající se konkurence i jejich produktů a služeb.
Získáte tak další bonus v podobě objevení upřímných konverzací o vaší značce, které byste jinak možná přehlédli.
5. Zajistěte, aby vaše přítomnost na sociálních sítích byla co nejaktuálnější
Včasnost je pro marketéry pravděpodobně důležitější než kdy jindy.
Nejenže se od vás očekává, že budete pravidelně zveřejňovat čerstvý obsah, ale také že budete pro své sledující vždy „on“.
Nemůžete však očekávat, že zákazníci budou vždy fungovat podle vašich hodin. Včasnost je vysokým požadavkem, pokud máte omezené zdroje nebo jste součástí malého týmu.
Podívejme se na několik nápadů, jak maximalizovat svůj časový plán a čas strávený na sociálních sítích.
Zveřejňujte příspěvky v nejvhodnější dobu pro zapojení
Rychlá otázka: Kdy je vaše značka k dispozici pro zapojení a interakci se zákazníky?
Možná se setkáte s některými doporučenými časy pro zveřejňování příspěvků, například pozdě večer. Ale pokud váš tým není přítomen komunikaci, jaký smysl má zveřejňovat příspěvky v „preferovaném“ čase?
Místo toho se snažte zajistit, aby vaši manažeři sociálních médií nebo komunitní manažeři byli k dispozici a připraveni odpovědět na případné dotazy nebo připomínky k produktu, když tweetujete nebo zveřejňujete. Věnujte čas přehledu nejvhodnějších časů pro zveřejňování příspěvků na sociálních médiích. Stejně důležité je však zapojit se i po zveřejnění příspěvku.
Na dotazy a výkřiky zákazníků reagujte co nejdříve.
Vaši zákazníci chtějí rychlé odpovědi. Ve skutečnosti 47 % respondentů věří, že silný zákaznický servis definuje nejlepší značku ve své třídě na sociálních sítích.
Co dělá značku nejlepší ve své třídě na sociálních sítích podle marketérů a spotřebitelů.
Vaše značka nesmí zapomínat na tyto základní prvky budování komunity. Je třeba vynaložit úsilí, aby konverzace nebo příležitosti k zapojení nezůstaly bez odezvy
Na sociálních sítích si jako značka získáte respekt tím, že budete přítomni a budete mluvit se svým publikem. Proto je péče o zákazníky na sociálních sítích tak důležitá pro značky, které chtějí zvýšit povědomí publika – o skvělých službách se rychle šíří informace.
Ať už jde o využití komplimentu nebo odpověď na dotaz, firmy by neměly nechávat zákazníky ve štychu. Podle našeho průzkumu jsou sociální sítě pro spotřebitele prvním preferovaným kanálem pro sdílení zpětné vazby a oslovení s problémem nebo dotazem ohledně služeb. Věděli jste ale, že většina uživatelů se domnívá, že by značky měly na zprávy na sociálních sítích reagovat do čtyř hodin?
Určení týmů pro konkrétní úkoly v oblasti reakcí může vašim zaměstnancům pomoci fungovat jako dobře promazaný tým sociálních médií, ať už se jedná o skupinu jednoho nebo 100 lidí.
S vývojem algoritmů na sociálních sítích je pro organický obsah stále těžší oslovit většinu vašeho publika. Poslední věc, kterou chcete udělat, je ignorovat ty, kteří se zapojují, a přijít tak o možnost poslat další do marketingového trychtýře.
6. Zhodnoťte, co funguje, co ne a jak to neustále zlepšovat.
Nyní byste již měli mít přehled o své strategii pro sociální média.
Je však důležité, abyste byli schopni svou strategii v průběhu roku upravovat.
Bez průběžné analýzy svého úsilí nikdy nezjistíte, jak si vedla jedna kampaň oproti druhé. Pohled z ptačí perspektivy na vaši aktivitu v sociálních médiích vám pomůže dát věci do správné perspektivy. To znamená, že se podíváte na svůj nejúspěšnější obsah a upravíte své kampaně, když se váš obsah zastaví.
Nelze popřít, že velká část sociálních médií je otázkou pokusu a omylu. Sledování metrik za kampaněmi v reálném čase vám umožní provádět spíše drobné úpravy marketingové strategie v sociálních médiích než rozsáhlé a časově náročné změny.
Velká část správného marketingu sociálních médií tak začíná tím, že si pečlivě hlídáte data. V krátkodobém horizontu můžete být reaktivní, abyste z běžících kampaní vytěžili co nejvíce, a pak tyto poznatky proaktivně využít k dalšímu přepracování strategie.
Zpráva skupiny Sprout Social porovnávající imprese v sociálních médiích v jednotlivých sítích.
Reportování dat je důležité také z důvodu sdílení cenných poznatků ze sociálních sítí se svými spolupracovníky a kolegy.
Údaje z průzkumu Sprout Social Index™ uvádějí, že pouze 15 % marketérů používá data ze sociálních sítí k měření návratnosti investic. Zahrnutí těchto informací do pravidelných reportů vás nejen udržuje zodpovědnými za vaše úsilí, ale také poukazuje na dopad a konečné výsledky, které vaše sociální strategie přináší.
Na základě údajů můžete lépe posoudit, zda vaše klíčové ukazatele výkonnosti skutečně odpovídají nadřazeným cílům vaší společnosti, nebo zda je třeba je změnit.
7. Zapojte do procesu i další oddělení
Týmy sociálních médií mají jedinečnou výhodu, pokud jde o porozumění náladám zákazníků. Jste očima a ušima své značky online. Tyto poznatky mohou sloužit nejen jako podklad pro marketingovou strategii. Mohou změnit váš podnik.
Přesto podle údajů Indexu pouze 39 % marketérů využívá data ze sociálních sítí k podpoře ostatních oddělení.
Graf zobrazující devět nejčastějších způsobů, jak marketéři využívají sociální data.
V roce 2022 budou vynikající týmy sociálních médií přistupovat ke spolupráci mezi odděleními s nadšením a záměrem.
Která oddělení mohou mít ze sociálních dat prospěch
Krátká odpověď? Všechna. Ale neukousněte si víc, než dokážete rozkousat. Místo toho začněte tam, kde si myslíte, že můžete mít největší dopad. Zde je několik nápadů, jak nastartovat vaši strategii.
HR
Nacházíme se uprostřed neuvěřitelně konkurenčního trhu práce. Spolupráce s personálním oddělením na iniciativách značky zaměstnavatele zaměřených na sociální sítě může přinést víc než jen rychlé obsazení volných pozic. Může také přilákat silnější a kvalifikovanější kandidáty.
Prodej
Provedli jsme průzkum mezi 250 vedoucími pracovníky firem a zjistili jsme, že 90 % z nich předpokládá, že v budoucnu budou sociální sítě hlavním komunikačním kanálem pro komunikaci se zákazníky. Sdílení poznatků o sociálních sítích s vaší prodejní organizací může zástupcům umožnit pracovat chytřeji v kontextu stále digitálnějších cest zákazníků.
Produkt a merchandising
Při správě sociální schránky vaší značky jste pravděpodobně obdrželi nemálo požadavků na funkce nebo produkty. S nástrojem pro správu sociálních médií můžete tyto zprávy rozdělit do užitečných poznatků pro své produktové nebo merchandisingové týmy. Tyto poznatky mohou doplnit stávající průzkum roadmap a vytvořit plán zaměřený na zákazníky, který je potěší.
A tím vašeho průvodce strategií sociálních médií pro rok 2022 a další roky uzavíráme!
Máte vyřešenou marketingovou strategii sociálních médií na rok 2022?
Tento průvodce zdůrazňuje, že moderní přítomnost na sociálních sítích má spoustu pohyblivých prvků.
Přesto sestavení té vaší nemusí být zdlouhavé.
Pokud si stanovíte realizovatelné cíle a budete se zabývat každým z výše uvedených kroků, budete mít v oblasti marketingové strategie pro sociální média již značný náskok.
Jak vytvořit marketingovou strategii pro sociální média ?
2 thoughts on “Jak vytvořit marketingovou strategii pro sociální média v roce 2022”